Autor slavného výroku „Škola hrou!“, Jan Amos Komenský, by byl jistě příjemně překvapen, kdyby měl možnost vidět nejnovější popularizační projekt archeologů brněnského Ústavu archeologie a muzeologie.
Brněnští archeologové téměř rok pracovali na vývoji unikátní karetní hry IMPACT, která má populárně naučnou formou prezentovat jejich mateřský obor. IMPACT čerpá z bohaté historie sběratelských karetních her a snaží se netradiční formou přiblížit archeologické reálie nejen mladším studentům archeologie a dalších příbuzných oborů, ale i široké veřejnosti.
Úvodem si ale řekněme, co to vůbec sběratelská karetní hra je. Wikipedie přináší jednoduchou definici, podle které je sběratelská karetní hra „druh karetní hry, do níž si každý z hráčů přinese svůj vlastní balíček, sestavený z karet, které si koupil nebo vyměnil s jinými hráči. Hráč se tak současně stává sběratelem, jehož úkolem je nasbírat co nejlepší karty a vytvořit si z nich balíček tak, aby spolu co nejlépe spolupracovaly. Každý hráč má jiný herní balíček, podle toho, jaký styl hry preferuje, jaké karty dokázal nasbírat a jaké balíčky soupeřů chce porážet.“ Zjednodušeně se tedy každý z hráčů snaží sesbírat co možná nejobsáhlejší kolekci herních karet, z té potom sestavuje balíček a v herním souboji se snaží pokořit protihráče, který si svůj balíček sestavil zase ze své karetní sbírky. Každý takový herní balíček je tím pádem unikátní a s množícím se počtem doplňkových karetních sad narůstají i konstrukční a kombinační možnosti hráčů. Je pak už jen na nich, jak silné kombinace dokáží do hry vyložit a čím se budou snažit svého protivníka porazit.
Relativně dlouhá historie sběratelských karetních her se začala psát roku 1993 vydáním první edice dnes již legendární hry Magic: The Gathering. Hra měla mnoho více či méně úspěšných následovníků, trvalo však přesně dvacet let, než byl učiněn první krok k využití sběratelských karetních her ve vzdělání a popularizaci vědy. Autoři IMPACTu do tradičního sběratelsko-herního konceptu zasadili vlastní unikátní systém herních pravidel, ve kterém hráči disponují kartami skutečných archeologických lokalit, na nichž pro ně archeologové zvučných jmen i bezejmenní kopáči hledají cenné artefakty. Archeologové i artefakty jsou reprezentováni vlastními unikátními a neunikátními kartami a mimo to ještě celou herní kolekci doplňují karty událostí, jež s často lehce humorným podtextem zachycují úspěchy i peripetie každodenního archeologického života. Jednotlivé karty a jejich kombinace po vyložení do hry generují tzv. výzkumné body a právě jejich získávání je cílem každého hráče. Který z nich získá určitý předem stanovený počet bodů jako první, je nejúspěšnějším badatelem a vyhrává hru.
Co se týče vzdělávacího rozměru IMPACTu, jsou všechny herní karty textem i barvou rozlišeny na období, do kterých archeologové tradičně pravěkou a středověkou archeologii dělí. Zvláštní herní kategorii pak představují bezbarvé, tzv. nedatované karty, které odrážejí přítomný svět archeologie. Nedatované karty reprezentují nástroje, se kterými dnešní archeologové pracují, vybrané archeologické subdisciplíny, ve kterých se badatelé specializují, či současná místa a lokality, na nichž je v některé ze svých mnoha podob uskutečňována jejich vědecká činnost. Mimo vlastního textu s herními schopnostmi, obsahuje většina karet i tzv. neherní text, který jednotlivě zachycené archeologické reálie přibližuje několika větami rozšiřujících informací. Zajímavostí také je, že všechny karty jsou obohaceny o ilustrace vytvořené samotnými archeology. S jistou nadsázkou by se tak dalo prohlásit, že se jedná o archeologii zachycenou očima archeologů.
Projekt IMPACTu je stále ještě na počátku, ale již v současné době je hráčům dostupná úvodní karetní Promo edice, která obsahuje herní sadu 63 karet a základní herní pravidla. Zároveň s ní byla připravena malá, osmnácti kartová rozšiřující sada. Tu autoři vytvořili jako propagační materiál k příležitosti mezinárodní výstavy Velká Morava - 1150 let křesťanství ve středu Evropy, jež se na podzim letošního roku uskuteční v Brně, Praze a Bratislavě. Plánují se však i další nezávislá tematická rozšíření, která budou v podobě nových karetních setů zachycovat stále rozsáhlejší část archeologického světa a všem zájemcům o nahlédnutí pod závoj této vědy a netradiční herní zážitek umožní ponořit se do světa pozoruhodného archeologického bádání ještě hlouběji. Vlastní herní komunita IMPACTu se zatím sdružuje na facebookové stránce hry, která funguje nejen jako diskuzní a informační platforma, ale zájemci si zde v e-shopu mohou hru přímo zakoupit. Pro všechny, kteří zatím o koupi hry neuvažují, autoři připravili všechny dosud vydané karty i herní pravidla ke stažení a tisku zdarma. Vývojářské prostředí je také široce otevřeno hráčským podnětům, zapojení samotných hráčů do vývoje hry se autoři snaží podpořit pravidelnými soutěžemi, příležitostnými anketami i diskuzemi nad jednotlivými kartami.
Hráčské ohlasy jsou dosud velmi pozitivní a potenciál hry je vzhledem k rozsáhlosti světa archeologie takřka nevyčerpatelný. Každopádně, ať už se jedná o náznak nového fenoménu v popularizaci a vzdělávání, nebo jen o zajímavé zpestření často suchopárné archeologické teorie, IMPACT stojí za to vyzkoušet. Slibuje totiž originální a díky plánovaným rozšiřujícím sadám karet také stále nový a čím dál komplexnější herní zážitek. Zkuste i vy vstoupit do pozoruhodného světa archeologie. IMPACT vás očekává!
Autor textu: Michal Hlavica
(Ústav archeologie a muzeologie FF MU)
Zaujala Vás karetní hra IMPACT? Kontakty pro více informací jsou následující:
Facebooková stránka: https://www.facebook.com/impactcards
e-mail: impactcards [at] email.cz
Podívejte se, jak karty vypadají!
Nie som katričkár, som scifista, ale zaujíma ma archeológia a história, aj "zakázaná archeológia" (Cremo/Thompson a pod.) a záhady. Túto hru pokladám za veľmi vhodnú popularizáciu vedy medzi mladým. Kde sa dá pozrieť, kúpiť? Som z BB.
Dobrý den,
zatím si můžete hru objednat na výše uvedené facebookové stránce, kde jsou i karty ke stažení v pdf.
Přidat komentář